Borgerkrig i Syrien 2

Overvej om filmen har udeladt oplysninger, der kunne give et andet indtryk af bombningerne.

Klassen inddeles i grupper på tre-fire personer, hvor hver gruppe får en af nedenstående fire opgaver. Der må gerne være to grupper på de enkelte opgaver. Brug maks. 45 minutter på at besvare spørgsmålene, og derefter en halv time på at forberede powerpoint-oplæg af omkring 10 minutters varighed. Hvis I bruger klip fra filmen til at underbygge jeres argumenter, så sørg for at cue dem på det præcise minuttal inden fremlæggelsen. 2. KRIG MOD CIVILE - KRIGENS REGLER (A- OG B-NIVEAU) Undersøg hvilke regler der gælder med hensyn til at bombardere civile boligområder.
Overvej om filmen har udeladt oplysninger, der kunne give et andet indtryk af bombningerne.
Vurder om den syriske regering og Rusland overholder krigens regler i Syrien. Forslag til materiale:
Seniorforsker Peter Vedel Kessing: Hvilke regler gælder i krig?


https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvilke-regler-gaelder-i-krig Røde Kors om krigens regler: www.rodekors.dk/det-goer-vi/krigens-regler Dansk Institut for Internationale Studiers hjemmeside om folkedrab:
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab

Link til Filmcentralens undervisningsbeskrivelse:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/de-sidste-maend-i-aleppo

Link til 'De sidste mænd i Aleppo':
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/de-sidste-maend-i-aleppo

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Samfundsfag og Mediefag
Klassetrin
Ungdomsuddannelserne
Samfundsfag på A og B-niveau i gymnasie
Undervisningstid
1-2 lektioner
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.