Borgerkrig i Syrien 4

Opgave med udgangspunkt i dokumentarfilmen ”De sidste mænd i Aleppo” og hvordan man kun ser konflikten fra én synsvinkel.

Klassen inddeles i grupper på tre-fire personer, hvor hver gruppe får en af nedenstående fire opgaver. Der må gerne være to grupper på de enkelte opgaver. Brug maks. 45 minutter på at besvare spørgsmålene, og derefter en halv time på at forberede powerpoint-oplæg af omkring 10 minutters varighed. Hvis I bruger klip fra filmen til at underbygge jeres argumenter, så sørg for at cue dem på det præcise minuttal inden fremlæggelsen. 4. MEDIER OG POLITISK MENINGSDANNELSE (A- OG B-NIVEAU) Undersøg den offentlige debat om Bashar al-Assad og Ruslands rolle i Syrien. Find holdninger i debatten, som afviger fra dem, der formidles i filmen. Vurdér baggrunden for denne afvigelse.
Diskuter fordele og ulemper ved, at en dokumentarfilm som ”De sidste mænd i Aleppo” kun ser konflikten fra én synsvinkel. Forslag til materiale:
Udenrigsminister Kristian Jensen (V) 5.10.2016:


www.b.dk/globalt/kristian-jensen-rusland-begaar-krigsforbrydelser-i-aleppo Søren Espersen, Dansk Folkepartis udenrigsordfører 6.10.2016:
www.b.dk/globalt/dansk-folkeparti-kristian-jensens-anklage-mod-rusland-er-forhastet Den syriske FN-ambassadør i Geneve om rapport udarbejdet til FN’s menneskerettighedsråd, 13.3.2018
https://sana.sy/en/?p=130345 Den russiske udenrigsminister Sergej Lavrov om situationen i Syrien, 28.2.2018
http://tass.com/politics/991903

Link til Filmcentralens undervisningsbeskrivelse:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/de-sidste-maend-i-aleppo?sub=16911#chapter

Link til 'De sidste mænd i Aleppo':
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/de-sidste-maend-i-aleppo

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Samfundsfag og Mediefag
Klassetrin
Samfundsfag på A og B-niveau i gymnasie
Undervisningstid
1-2 lektioner
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.