Klimaudfordringer i Etiopien: 3. Nyhedsartikel

Med udgangspunkt i webdokken: WEBDOK ETIOPIEN

Anvende, Planlægge og Analysere:

Du skal forestille dig, at du arbejder for en nyhedsstation, som f.eks. Danmarks Radio (DR) eller TV2, og du skal i den forbindelse skrive en nyhedsartikel om det konfliktfyldte klima i Etiopien. Du skal drage inspiration fra opgave 1. og 2. og web-dokken om Etiopien. Du gerne må gøre brug af citater fra web-dokken. Du skal gennem din nyhedsartikel være med til at give viden om årsager, løsninger og forebyggelse af klimaforandringer samt konflikt. Du skal skrive en nyhedsartikel der tager udgangspunkt i ét af de fire følgende temaer:

1. Rollen stærke institutioner spiller som kilde til fred.

2. Klimaforandringer og migration.

3. Kvinder i udvikling.

4. Vand som fredsskabende middel.

Du skal tage udgangspunkt i FNs verdensmål for bæredygtig udvikling, da det vil hjælpe dig med at kunne oplyse om sammenhængen mellem klimaforandringer og konflikt, samt forholde dig analytisk og kritisk.

Producere, Skabe og Præsentere:

Du skal nu gå i gang med at skrive din nyhedsartikel og bruge al den viden, du har fået om journalistik og nyhedsartikler fra timerne. Tænk her på nyhedstrekanten, den sproglige form, de fem nyhedskriterier, aktualitet og væsentlighed, konflikt og identifikation, samt at få skabt en nyhedsartikel, der fanger læseren. Når du har færdiggjort din nyhedsartikel, skal den præsenteres for resten af klassen til et publikationsevent, hvor alle får muligheden for at se og læse de forskellige nyhedsartikler. I skal som klasse til dette event stemme om, hvem der har fået skrevet den bedste nyhedsartikel, som så bliver delt på gymnasiets hjemmeside og/eller bliver publiceret i det næste skoleblad.

Læringsmål

• At du kan udarbejde en forståelig og klar nyhedsartikel med et sikkert sprog.

• At du kan forholde dig analytisk, og få kendskab til forskellige udtryksformer i det  mediemæssige stofområde.

• At du kan arbejde selvstændigt med skriftlige opgaver.

• At du kan bruge forskellige kilder målrettet og kritisk.

• At du kan tænke objektivt, og forklare sammenhænge og processer omkring magt og politik.

• At du kan anvende samfundsvidenskabelige metoder (kvalitativ og kvantitativ metode), herunder gøre brug af f.eks. interviews og tabeller.

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Klassetrin
Undervisningstid
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.