Dilemmademokratiet: Flygtningene Kommer

Eleverne skal diskutere forskellige problematikker i forbindelse med en iransk flygtnings asylproces.

Dilemmademokratiet

I spillet møder I Farhad, der er flygtet fra Iran. Idet han krydser grænsen til Danmark skal I afgøre, hvordan han kan leve og integreres i Danmark. Hvor skal han bo? Hvad skal han lave? Hvad er hans asylmotiv? Og er hans motiver for at søge asyl troværdige?

Find spillet her

Kort vejledning til spillet:

1. Tryk på “Spil” og du videresendes til spillets startside. Eleverne skal via deres smartphones enten downloade app’en Dilemmademokratiet eller gå ind på www.ddem.dk. Derefter skriver de den trecifrede kode, der er angivet på din startside. Når alle elever har indtastet koden, kan du nu trykke start.

2. Når spillet har fremstillet et dilemma, pauser videoen automatisk. Vent med at trykke ”start med at stemme”. Nu debatterer eleverne for og imod i det fremstillede dilemma. Her benyttes det tilhørende argument-ark, som kan give inspiration og sikre alsidighed i debatten. Find argument-arket her.

3. Tryk ”Start med at stemme”. Nu aktiveres elevernes smartphones og de kan stemme ud fra deres personlige holdning. Således fortsætter spillet til alle dilemmaer er debatteret. Som afslutning vises der en outro, der opsummerer og sætter et punktum for spillet.

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Samfundsfag, Dansk, Geografi og Historie
Klassetrin
Ungdomsuddannelserne
8.-10. klasse og gymnasie
Undervisningstid
1 lektion
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.