Klimaudfordringer i Etiopien: 1. Konflikt

Klimaforandringer udfordrer befolkningens sikkerhed, en etno-føderal struktur skiller landet, mens et stigende antal konflikter internt i landet driver store migrationsstrømme.

Materialet er udviklet i et samarbejde mellem FlygtningebørnDK og Rådet for International Konfliktløsning (www.riko.nu). Projektet om konflikt og klimaforandringer er støttet af Danida oplysningsbevilling. RIKO og Flygtningebørn.dk er alene ansvarlig for indholdet og brugen af materialet, der ikke afspejler Danidas holdninger.

Eleverne skal lave opgaver på baggrund af disse to film:

Forløb:

Læs, Forstå, Definér og Redegør

Med udgangspunkt i Webdok-afsnit 4.1.0 og 4.1.1, skal du orienterer dig og fordybe dig i materialet om Etiopiens konfliktfyldte klima, med fokus på at identificere de mange former for konflikt. Se også RIKOs video “Street int 10” for at høre, hvad de lokale i Etiopien har at sige, om det konfliktfyldte klima i Etiopien.

I skal 2-og-2 informationssøge, og redegøre for følgende begreber: voldelig konflikt, væbnet konflikt, etnisk konflikt, internt fordreven person, migrant, flygtning og klimaforandringer med udgangspunkt i Etiopien som kontekst. Disse definitioner- og redegørelser af koncepterne skal være med til at gøre dig i stand til at undersøge, forstå og forklare globale samfundsmæssige problemstillinger.

Som inspiration til gode kilder kan du finde definitioner på:

- Uppsala Conflict Data Program: Definitions - Department of Peace and Conflict Research

- Røde Kors: https://www.rodekors.dk/vores-arbejde/krigens-regler/faq/hvad-er-en-krig

- Ord og begreber i flygtninge-debatten:  https://www.dr.dk/ligetil/indland/ord-og-begreber

- Klimaleksikon: https://klimaleksikon.dk/klimaforandringer

Samle op og Diskutere

Med jeres viden skal I nu samle op på øvelsen i klassen og have en diskussion om Etiopiens konfliktfyldte klima. Med udgangspunkt i Webdok-afsnit 4.1.1 “Etiopiens mange konflikter” skal I nu besvare og diskutere følgende:

1. Hvorfor stiger interne konflikter i Afrika?

2. Hvilken betydning har etniske konflikter på civilbefolkningen i Etiopien?

3. Konsekvenserne af klimaforandringer er bl.a. mere ekstreme vejrhændelser som f.eks. ekstrem tørke og stormflod. Hvilken betydning har det for skrøbelige samfund, når der er tørke gennem længere perioder eller når høsten slår fejl pga. for meget eller ingen regn?

4. Hvad sker der, når flere etniske stammer pludselig skal konkurrere om de få ressourcer, som f.eks. brønde og græsningsarealer?

5. Hvad sker der med børnene? Kan de komme i skole eller skal de arbejde for at få mad på bordet?

6. Kan børnene fra forskellige stammer gå i skole sammen, uden konflikt?

7. Hvad tænker I om konflikt? Kan konflikt forebygges? Skal vi blande os?

Læringsmål:

• At du, med udgangspunkt i empirisk materiale, kan udvikle dine evner til at formulere  samfundsfaglige problemstillinger.

• At du får bekendtskab til Etiopiens konfliktfyldte klima.

• At du kan sammenligne og forklare sammenhængen mellem klimaforandringer og konflikt, samt dets betydning på lokale og globale forhold.

• At du kan diskutere og tage stilling til aktuelle globale problemstillinger

• At du kan tænke løsningsorienteret med et kritisk blik.

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Klassetrin
Undervisningstid
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.