Danmarksmissionen: Frisind

Opgave 1: Se videoen om kanonværdien ’Frisind’

Eleverne kan stille undre spørgsmål til videoen. Var der noget i videoen som overraskede dem eller fik dem til at reflektere? Er eleverne enige i, at frisind er en vigtig dansk værdi?

Opgave 2: Hvad er frisind?

”Man skal stå fast på egne holdninger, men også være åben og respekterer andres synspunkter, selvom man ikke er enig med dem”. Sådan sagde Grundvig om frisind.

I dag omfatter frisind også mennesker med en anderledes livsform, kulturel identitet, seksuel orientering og etnisk baggrund.

På baggrund af, hvad de har lært i videoen ’Frisind’ skal eleverne lave en fortælling med app’en Duckling, hvor de beskriver frisind med video, billeder og tekst.

Bagefter kan I diskutere elevernes eksempler på klassen.

Opgave 3: Frisind i Danmark

Med udgangspunkt i de fortællinger eleverne lavede i sidste opgave skal de komme med eksempler på, hvordan man kan være frisindet i dag. Er det ved at bade nøgen på stranden,  at bo på Christiania, ved at danse som man har lyst til, eller er det ved at acceptere andres måde at være på, uanset hvem de er?

Diskussion på klassen:

  • Hvordan tror eleverne, at vores samfund ville være, hvis vi ikke havde frisind?

Opgave 4: Frisind i Danmark?

I denne opgave skal i komme med eksempler på det modsatte. Er der nogle områder, hvor det danske frisind er begrænset? I kan f.eks. overveje, om det er frisind at nogle religioner ikke må bære deres religiøse symboler i Danmark? Og om det er frisind at homoseksuelle kun kan vies i nogle kirker?

Diskussion på klassen:

  • Er der områder, hvor danskere kunne være mere frisindede? Hvilke?
  • Kan eleverne komme med bud på, hvordan danskerne kan blive endnu mere frisindede end i dag?
  • Er det den rigtige vej, eller bør vi være mindre frisindede?

Eleverne kan blandt andet overveje frisind i forhold til flygtninge, homoseksuelle, muslimer, og andre, der tør være sig selv, selvom de ikke ligner alle andre.

Opgave 5: Hvad kan du gøre, fordi vi har frisind i Danmark?

Sigmund fra X-factor som de mødte i videoen danser og udlever sin drøm, fordi det er muligt for ham at gøre i Danmark. Eleverne skal reflektere over, hvad det betyder for deres liv, at der er frisind i Danmark. Er der nogle ting, som de godt kan lide eller gerne vil i fremtiden, som er muligt pga. det danske frisind?

Fælles Mål

Dansk

Kompetenceområde: Efter 6. Klassetrin.

Læsning: Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge.

Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer.

Fortolkning: Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.

Kommunikation: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Klassetrin
Mellemtrin
4. - 6. klasse
Undervisningstid
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.