Hvad ville du tage med?

Gruppeøvelse hvor eleverne skal tænke over, hvilke ting de ville vælge at pakke, hvis de pludselig skulle flygte.

Varighed: 25-30 minutter

I denne øvelse skal eleverne forestille sig, at de lige pludselig skal flygte fra deres hjem. Det skal gå stærkt og de kan kun tage en lille rygsæk med.

Begynd med at se denne korte video, hvor I møder drengen Tarek, som viser nogle af de ting, han valgte at tage med, da han flygtede alene fra Syrien til Grækenland.

Varighed: (2 min. 25 sek.)

Læreren uddeler derefter nogle post-its/papirlapper.

Eleverne skal hver især skrive hvilke 5 ting, de ville vælge at tage med i rygsækken - kun 5 ting.

(5-10 minutter)

Herefter går man til øvelsens anden del, hvor eleverne skal lade som om, at de er en familie, der kun har én fælles rygsæk. Sammen med enten sidemanden eller i større grupper skal eleverne blive enige om, hvilke 5 ting de vil prioritere at pakke.

(5-10 minutter)

Slut af i fællesskab. Rund af ved at spørge, hvad grupperne har valgt at tage med, spørg ind til deres

overvejelser og få dem til at reflektere over deres egne og hinandens valg. Spørg eventuelt hvilke ting,

som eleverne ikke har valgt at putte i rygsækken, som de ville komme til at savne.

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Klassetrin
Mellemtrin
4.-6. Klasse
Undervisningstid
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.