Klimaudfordringer i Bangladesh: 2. På Flugt fra Klimaet

Læs denne Webdok og se tilhørende videoer som forberedelse til elevopgaverne: BANGLADESH WEBDOK

Redegør

I skal 2-og-2 søge informationer om og definitioner på relevante begreber fra FNs flygtningekonvention om mennesker på flugt. I skal redegøre for følgende begreber og husk at skrive jeres definitioner ned.  

- FNs flygtningekonvention  

- Flygtning

- Migrant

- Internt fordrevne

Skeln

Når I har redegjort for ovenstående begreber, skal I sætte jer sammen i grupper af 4. I skal i grupperne besvare nedenstående:

Hvad er forskellene på en migrant og en flygtning?  

Hvad er forskellene på en internt fordreven og en flygtning?

Er migranter, flygtninge og internt fordrevne ligeligt beskyttede under FNs flygtningekonvention?

Diskuter

Diskuter følgende i grupperne eller som opsamling i klassen:

Hvorfor tror I, at migranter, flygtninge og internt fordrevne har forskellige rettigheder?

Tror du, at man som klimaflygtning er beskyttet under FNs flygtningekonvention?

Hvis ja, hvad er forklaringerne?

Hvis nej, hvorfor ikke?

Kernestof
KOMPETENCE, FÆRDIGHEDS- OG VIDENSOMRÅDER:
Menneskerettigheder og ligestilling
Historisk bevidsthed
Jordkloden og dens klima
Sociale og kulturelle forhold
Overblik over forløbet
Fag
Klassetrin
Udskoling
7. klasse - Gymnasie 3. år
Undervisningstid
Læringsmål for Forløbet
Efter forløbet bør eleverne kunne:

Elevopgaver i forløbet

No items found.